Wednesday, July 25, 2012

Coretan Ramadhan.......

Alhamdulillah..... Dah nak masuk 6 hari umat Islam menunaikan ibadah puasa...... 

Ramadhan jugak laa bulan yg paling sibuk untuk para IBU yg without MAID macam aku nih kan? Memang BUSY, KELAM KABUT, PENAT, LETIH, MENGANTUK....... Tapi sebab Ramadhan adalah bulan ukt kita menambah pahala dan memperbanyakkan ibadah...... Maka semua itu harus di ketepikan demi suami, anak2 dan keluarga...... Sebab tahun nie, aku berazam nak menjadikan RAMADHAN yg terbaik dalam hidupku..... 
Insya Allah!!!!

Jom laa kita bercerita pasal masakan di bulan Ramadhan...... Dulu, aku selalu citer kan pasal MENU BUKAK PUASA ? Ingat tak lagik..... tengok kat sini .Nanti laa ekk, aku senaraikan masakan aku sepanjang bulan Ramadhan nih tapi kali nih tak sempat nak amik gambar (setakat nih) sebab dh abis kena SAPU......... Alhamdulillah, dah banyak percubaan memasak dengan masakan yg jarang aku masak sebelum nih..... So far menjadik dan macam ADIK cakap "DELICOUS"....Tenkiu Najihah...dan sebab Najihah dan Nabihah dan BABAH...IBU bersemangat nak masakkan utk korang semua.... Bukan apa, IBU nak bagi semangat utk anak2 IBU berpuasa! To Kakak and Adik, if your read this, IBU nak pastikan anak2 IBU dapat berbuka PUASA yg sedap2 dan paling penting dari air tangan IBU sendiri..... IBU rasa sangat bersyukur dengan keja sekarang, sempat balik awal dan sempat memasak utk berbuka khas untuk anak2 kesayangan IBU!

Ehh aku sebenarnya nak SHARE komen pasal "PASAR RAMADHAN" or di kenali dengan "P.A.R.A.M"...... Aku suka pegi sebab nak mencari kuih muih yg sangat colourful, very rare or jarang di temui and also air yg bermacam2 jenis dan pilihan and also not to forget "AYAM PERCIK"..... Tapi kan sedih laa sebab summarised from my review, "Tasteless, hambar dan kurang menarik"...... Dulu, macam2 dan pelbagai tapi harga CEKIK DARAH pulak...nasib baik sedapkan? Kat sekitar Bandar Baru Bangi, setakat nie sempat laa aku menjenguk 2 P.A.R.A.M. iaitu di depan Kompleks PKNS Bangi and Jalan Reko..... Kenapa ekk dh tak BESH sangat cam dulu? Harga sewa gerai dh naik ker? Sebab tuh orang yg meniaga makanan SEDAP2 cam dulu dh takde? Bukan apa, aku nie tak laa membeli makanan sangat..... Tapi cuma mencarik kuih muih yg hanya ada masa bulan RAMADHAN cam "KUIH PELITA"..... 

Sedapkan? Nabihah punya favorite..... Then, kalo utk babah lak "SAMBAL GORENG KENTANG"...tak kisah laa campur ikan bilis or tempe janji ada KENTANG.....hihihiihih. Adik lak.... dia cuma suka air yang pelbagai...... Tak kisah laa AIR SOYA, FRESH ORANGE, LAI CI KANG panas or sejuk or etc sbb semua dia bedal ajer........ Sebab ADIK bukak posa mesti nak makan NASIK...... Kemestian utk ADIK...kalo tak, perut dia sakit....GASTRIK.....


Baby Zihah? Hmmm dia tuh suka kacau orang bukak POSA.....Dia bg tau IBU dia puasa kat Little Caliphs, tapi balik rumah dah mintak makanan..... Zihah paling suka makan kuih muih...sama cam kakak paling suka makan Kuih Pelita..... Dia kata sedap.... Bila time bukak posa, dia laa orang yg paling sibuk mintak pinggan or mangkuk sbb nak makan..... Suruh Babah amik itu ini mengalahkan orang yg berpuasa ajer tau.
 
Aku???? Kalo nak tau kuih muih FAVORITE aku...jeng...jeng...jeng..... KUIH LOPES....tapi yang bentuk 3 segi tuh..... Pulut yang di balut dengan daun pisang dan di kukus hingga masak..... Macam kat gambar kat bawah nih....

Thank you Mr. Googled....
Google pics.....Nih rupa asal selepas di kukus....


Yang nih memang akan aku carik masa bulan PUASA..... Wah kalau dapat kuih nih......yg lain tak makan pun takpe..... Nikmatnya tak terkata tau. Semalam, masa singgah di P.A.R.A.M. Jalan Reko, terjumpa plak makcik yg meniaga Kuih Lopes nih.... Ya Allah...ko makbulkan doaku...... Niat di hati nak borong banyak buat bekalan SAHUR tapi tahan...tahan....jangan tamak...nanti hari nih boleh beli lagik. Kita kan jangan membazir or tamak kan.... Tak baik nanti "KUIH TUH MENANGIS: sbb IBU tak abis makan..... "
Nih mutiara kata dari Nazihah"..... Ingat tau nasihat berguna budak kecil nih......

Kuih Lopes VERSION camni 1st time aku jumpa lepas kahwin ngan HUSBEN.... Kat Johor kan, memang orang sana wat KUIH LOPES camni...... Dulu, kat KL yg Mak aku suka beli jenis yg bulat dan pulut yg di rebus.....Lepas itu pakai tutup botol NESCAFE, tekap utk dapatkan bentuk BULAT dan di gaul dengan kelapa.... Yang jenis tuh tak THRILLL bila makan.... Tapi bila 1st time cuba KUIH LOPES 3 segi nih, aku terus JATUH CHINTA...... Masya Allah sedapnya tak terkata...di makan bersama-sama air gula kabung....PERGHHH memang tak cukup satu..... Lepas tuh kan, bila dapat tau Mak MUS (kawan ex-HSBC) yg memang pakar buat KUIH LOPES nih, apa lagik setiap kali teringin nak makan, mesti aku suruh MAK MUS buatkan.........Siap order utk kenduri or else nak makan sendiri......Punya laa aku TAMAK makan sorang2...... Bila pindah kat Bangi nih, susah laa pulak nak order...... Rindu laa!!!!


So, korang dah taukan KUIH FAVORITE aku sekarang...... sememangnya aku berazam nak belajar buat sendiri KUIH LOPES 3 segi nih..... Insya Allah nak berguru dengan org2 lama.... Cuma sampai sekarang tak ketemu GURUnya.......hihihihihihi. So korang, kalo ternampak KUIH LOPES nih, korang ingatlah aku kay........

Tengok gambar nih dah TERLIUR..... Masya Allah....kan kita tengah PUASA nih..... Balik kang aku carik kat P.A.R.A.M.


 Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuh
Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa a.s serta menolong Nabi itu menentang musuhnya Fir’aun dan Hamman.










No comments:

Post a Comment