Sunday, July 14, 2013

Ramadhan Yaa Ramadhan......

Alhamdulillah....

Masih di berikan kesempatan untuk menyambut kedatangan Ramadhan pada tahun ini.... Syukur.... Masih tak terlambat utk aku mengucapkan 

"Selamat Menunaikan Ibadah Puasa'. 

Ramadhan kali ini di sambut dengan penuh kesyukuran....... Kali ini Ramadhan ku sambut dengan 'BERBADAN DUA".....hihihihihihi. Alhamdulillah nak masuk 3 bulan aku mengandung. Syukran. Kami terima dengan hati yg terbuka dan tak di sangka2...... Allah s.w.t itu maha adilkan? Dia ambil orang yg paling aku sayang di dunia ini...... Tapi Dia gantikan dengan nyawa yg baru untukku....... Bak kata pepatah, " Patah tumbuh hilang berganti ". 

Kakak pernah cakap, "Ibu nanti Baby nih lahir Arwah Nenek tak dapatlah nak tengok kan?".... Ya, Kakak. Arwah Nenek tak dapat tengok kelahiran cucu baru tapi Ibu berjanji akan mendidiknya sebagaimana Arwah Nenek membersarkan IBU"...... Kali pertama menerima perkhabaran ini, perkara pertama yg aku fikirkan, Arwah Mak tak dapat nak tengok cucu baru nih...... Selalunya berita gembira sebegini, Arwah Mak laa orang penting yg akan ku khabarkan.....

Aku harap kawan2 dapat mendoakan agar semuanya mudah dan selamat..... Kalo boleh, kami menginginkan anak yg akan di beri nama "MUHAMMAD"..... Tapi jika takde rezeki pun, Alhamdulillah kami terima sahaja apa sahaja kurniaan Allah s.w.t untuk kami....... 5 tahun kami menunggu kedatangan ahli keluarga baru, akhirnya Allah makbulkan jua permintaan kami secepat yg mungkin...... Sebulan selepas pemergian Arwah Mak...... Kami hanya merancang tapi Allah s.w.t jua yg menentukan!

Kakak, Adik & especially Baby sangat menantikan kelahiran adik yg baru..... Adik cakap, "Dah lama sangat Baby tuh manja ngan IBU dan BABAH"..... Tapi Baby will always be our little teapot...hihihihi. Setiap hari Baby akan berdoa utk adik yg bakal lahir ini, " Ya Allah, berikanlah baby kami ini seorang lelaki ".....Amin...... Sambil mengusap-usap perutku...hihihihi nak ketawa pun ada..... In Sha Allah, jika Allah s.w.t. mengizinkan.... Syukur....jika tidak kami terima seadanya.

Alhamdulillah... Semuanya mendoakan utk kesejahteraan bayi yg bakal lahir ini..... Terima kasih semua atas doa kalian.... Tapi sedih gak.... Ramadhan kali ini aku tak dapat menunaikan puasa penuh...... MORNING SICKNESS yg agak teruk..... Muntah, loya dan mual...Cam biasa laa.....Previous pregnancy pun macam gini laa gayanya.... Cuma kali in agak teruk mungkin di sebabkan PUASA... Sabarlah wahai hati..... Lagik 1 bulan, In Sha Allah hilanglah rasa2 dan mix feeling camni...... Hopefully......Amin

Puasa tahun in macam biasa..... Baru balik dari Kg. Parit Jelutong utk sama-sama menyambut SAHUR dan BERBUKA PUASA bersama-sama Mak & Abah KG. Anak2lah insan yg paling gembira....... Siap mintak macam2 masakan dari Mak Kg........ Tapi ada satu peristiwa yg sangat menyentuh hatiku. "Nenek boleh tak buatkan Kakak Ikan Sumbat?", tanya Kakak. "Macam yg Arwah Nenek selalu buat tuh.... Dah lama Kakak tak makan.... Teringin nak makan masa bukak posa". Sedih sungguh aku mendengarnya....... "Takpe Kak,,,, Nanti Ibu buatkan kay..... Nenek Kg. punya resipi lain skit...."

Arwah Mak suka sangat masak Cencaru Ikan Sumbat.... Kalo nak tau, selain Asam Pedas, Ikan Sumbat merupakan masakan kegemaran Arwah Mak....... Baru aku perasan, banyak betul nostalgia masakan kegemaran yg Arwah Mak suka masak utk kami..... Kadang2 aku merungut sbb Arwah Mak suka betul masak Asam Pedas. Sekarang nih, bila tengok Asam Pedas, aku makin rindu pada Arwah Mak. Memang terasa kehilangan yg teramat sangat..... Aku sempat gak belajar resipi2 masakan Arwah Mak. Tapi air tangan lain2..... Masakanku takkan setanding masakan Arwah Mak........ Tapi utk anak2...... nak membangkitkan semangat mereka agar terus berpuasa, maka aku akan sediakan khusus utk anak2 tersayang..... Walaupun loya dan mual bila ke dapur...... Akan aku atasi...... Sejuk hati IBU bila melihat anak2 berselara makan tanpa henti....... Al Fatihah utk Arwah Mak....

Hari ini dah masuk 6 Ramadhan kita berpuasa..... Semuga Ramdhan kali ini adalah kemenangan terbesar kita merebut segala pahala dan mengerjakan segala amalan dan kebaikan di bulan Ramadhan..... In Sha Allah, jika di izinkan Allah s.w.t, aku ingin menjadikan Ramadhan tahun ini  sangat bermakna dan bererti tetapi sekarang ini banyak perkara tak mengizinkan dan di tambah dengan kesihatan diri yg tidak stabil........ Tapi bagi kawan2 semua yg banyak masa dan kelapangan, aku doakan agar rebutlah ganjaran Ramadhan ini tanpa henti.......





No comments:

Post a Comment