Thursday, August 9, 2012

Persiapan Hari Raya 2012


As salam semua.... 

Amacam puasa? Alhamdulillah everything OK for us.... Cuma aku tak tahu laa.... Bulan Puasa nie selalu MENGANTUK.... Especially lepas berbuka....Subhanallah..... Kalau aku terbaring jerk terus lelap sampai esok pagi.... Bahaya sungguh... Sometimes kat ofis lak during lunch time, aku pun boleh terlelap...Mungkin penat kot...Terkejar sana sini setiap hari and also not to forget kena masak & prepare bukak posa........Takpe takpe selalu ingat PAHALA yg Allah s.w.t. beri teramatlah besar utk WANITA yg menjaga makan minum SUAMI + ANAK2 dalam bulan RAMADHAN ini.......


Kalau tengok tajuk kat atas tuh, korang camana? Dah siap tak persiapan RAYA? Pagi tadi lepas SAHUR, sempat laa tengok and AUDIT balik baju anak2..... Cukup tak? Or still ada yg kurang.....Hmmmm Alhamdulillah nampaknya semua sama banyak....Kena laa sama ADIL...... Kalau kakak beli JEANS baru.....Untuk ADIK pun mesti ada gak.....And for Little Zihah pun kena laa ada JEANS baru gak..... Tapi kan cian Babah ngan IBU takdak beli pape pun..... Cuma IBU ajer yg sempat tempah BAJU KURUNG sedondon ngan anak2. Babah lak pakai baju lama......huhuhuhuhu. Tudung nak match ngan baju pun tak carik lagi...... Butang baju Melayu Babah pun kena beli gak nih.....
Kenapa laa ngan aku nih?????


But hati seorang IBU dan BAPA kan..... Selalu mengutamakan anak2..... Sebab kanak2 laa yg paling gembira bila tiba HARI RAYA!!!! Sooo kita takde takpe but MUST make sure barang2 utk anak2 dah siap sedia! Seronok tau bawak anak2 dara pergi bershopping....... Wahh dah pandai memilih..... Nak kaler tuh...Nak fesyen nih..... Paling susah nak belikan utk Baby Zihah....Pandai betul memilih...... Aku tak laa beli baju mahal2 pun or branded item.... For IBU, most importantly, biar laa anak2 tiap2 hari dapat pakai BAJU BARU....Kalo 5 hari tuh, soo make sure 5 hari dia pakai baju baru....... Sebab seronok tengok dorang GEMBIRA n HAPPY pakai baju baru kan? Comel dan bergaya jer.... Lebih2 lagik cam aku yg ada 3 anak perempuan.....bila dorang cantik, aku pun SUKA...... Teringat pengorbanan MAK n ABAH tiap kali RAYA...Walaupun duit x banyak, tp kami adik beradik mesti ada BAJU BARU.... Tak kisah laa kalau sedondon..... GEMBIRA tak terkata....... Walaupun MAK hanya mampu beli baju kat CHOW KIT, aku tak kisah pun.... SAYANG MAK!!!!
Kalo boleh, Me and Babah nak bg anak2 yg lebih baik dan paling BESH....
Setahun sekali kan?????


From JPO, to BP MALL, to SOGO and lastly, ALAMANDA...... Ok baru complete baju utk dorang.... IBU nih belasah ajer beli BAJU RAYA takde pilih memilih SHOPPING COMPLEX pun.... Mana sempat ajer pegi...... And for sure, next year aku tak mo pegi SOGO...... Ishhh pening laa....... tak larat sungguh meredah lautan MANUSIA....... Even pegi PAGI2 pun dah penuh....But, Honestly, aku mmg suka pi SOGO bila sopping RAYA...... Banyak pilihan.... Paling penting cuci mata kat bahagian pinggan mangkuk.....cadar katil.....Wahhhh dah kuar latest design pinggan mangkuk.....Cadar cantik2...... Tengok ajer tau x beli pun sbb tahun nih takde allocation utk itu semua.....Sooo takpe just tengok ajer nak dapatkan latest updates.... nanti next year aku pi shopping kat Langkawi.....hihihihihihihi. Next year macam tingin nak shopping baju anak2 kat BANDUNG or MANGGA DUA lagik kan? Cewahhh kalo murah rezki apa salahnya!!!!


Kuih Raya?


Kuang kuang kuang.... Tahun nie tak tau laa kenapa IBU malas sangat nak buat kuih raya.....Terasa MALAS yg amat sangat tau..... Niat di hati nak start buat esok..... Malangnya buku resipi I hilang pulak.....Weihhh sapa curik nih hah? Or aku salah letak.....Dunno....Tis morning baru tergerak nak carik buku tuh......OMG kalo hilang abis laa aku..... Mcm mana nak ingat bahan2 nya kan...Dah laa buat setahun sekali...... Nasib baik kedai bahan bakeri kat depan rumah ajer soo takde masalah nak ulang alik. Insya Allah korang doakan laa aku berjaya start buat kuih besok......Or Ahad.... Kalo x mau tahun nih takde kuih raya sbb langsung x order kat sesapa...... Awal2 dah pesan kat Mak Kg. and Mak.......Tahun nie IDA tak sempat nak buatkan Kuih.... hihihihihihi. Tahun nie ada idea baru nak bg utk Mak Kg. and Mak kita pulak......Tunggu ekk nanti aku stori....... And m thinking that sapa2 datang rumah aku nnt...aku nak jamu dengan MUFFIN, CUPCAKES & CAKES ajer kan....Senang citer.......


Kat rumah lak tengah pening nih......Bila nak start kemas rumah.....Really missed my "OLD HOUSE".....Senang ajer nak kemas......Kecik dan comel....Kalo rumah sekarang....OMG jenuh IBU nak kemas......Tulah dulu duk apartment tak suka.......sekarang duk DOUBLE STOREY pun merungut gak...... Syukran.....Kena laa bersyukur atas rezeki yg Allah s.w.t. berikan. Ada hikmah kan? Mungkin Allah s.w.t nak suruh aku lebih RAJIN mengemas ..... Belum campur bab langsir yg nak kena di basuh.....Patutnya early Ramadhan dah kena hantar DRY CLEAN..... tp HARAMMM sampai sekarang pun tak anta lagik...... What's wrong with me ehhh???? I dunno laa..... Please, please, please give back my RAYA MOOD....datang laa....Lagik 1 minggu ajer lagik nak RAYA......Malu laa WEII kalo rumah tak solek cantik2.....Muka dah solek cantik...Macam tuh jugak rumah kan??? 




Sukanyer dapat BAJU RAYA...... dah tak sabar nak pki......


No comments:

Post a Comment